Totalt antall sidevisninger

onsdag 31. august 2011

Gressavklipp oppå jorden er genialt

Hvorfor gressavklipp oppå jorden?
- jorden holder seg fuktig
- meitemarkene får mat
- det blir mange meitemarker
- meitemarkene beveger seg opp og ned og lager porøs jord
- meitemarkene bæsjer og lager gjødsel til plantene
- jorden absorberer regn bedre fordi den er porøs
- ugress blir kvalt av gressavklippet
En ulempe er at snegler også liker gressavklipp, men i vinter frøs sneglene ihjel. Det betyr at i år kan begynne å bruke gressavklipp igjen.

Hvis du vil ha mindre vanning og mindre luking, så er det lurt med gressavklipp. (Jeg reklamerer for gressavklipp så en skulle tru at jeg tjente penger på det)

2 kommentarer:

  1. Kjempesmart! Dette skal jeg gjøre i kjøkkenhagen min. Det som har holdt meg tilbake, er at vi har så mye kløver i gresset, også tenker jeg at kløverfrøene sprer seg til kjøkkenhagen om jeg bruker gressavklipp der. Har du noen erfaring med det?

    SvarSlett
  2. Jeg har også lest at man skal unngå frø i jorddekkingsmaterialet. Det har vært mye frø fra blomster og gress i mitt gressavklipp, men noe problem har det ikke vært. Det blir tvert imot mye mindre luking med joddekking.Jeg tror at frøene rett og slett råtner i komposteringsprosessen som oppstår, men da må det nok være et litt tykt lag. Hilsen Mallemor

    SvarSlett