Totalt antall sidevisninger

mandag 8. august 2011

Reddik er lett å dyrke

Her ser du årets reddik.
De ble meget gode og størrelsen er helt syk.... Har aldri sett så stor reddik.

Metoden: Grav en lang grøft. Legg jorda opp i en trïllebår. Oppe i grøfta hiver du det du har av gjødsel. Jeg hadde noe gammelt gress og hestemøkk og noe rot og ræl jeg bare fant i en krok i hagen. Du vet sånne greier som blir til overs når man går og rydder i hagen. Alt som blir til jord kan du dytte oppe i grøfta. Når grøfta er nesten full graver du en ny grøft ved siden av. Den jorden du nå graver ut, legger du opp i den første grøfta. Grøft  to fylles med allt mulig av grønt eller kompost eller bæsj. Du fyller igjen grøft nummer to ved å grave grøft nummer tre. Slik graver du paralelle grøfter til du kommer til slutten av jordstykket ditt. Den siste grøfta blir fylt med grønt og bæsj som de andre, men oppi den siste grøfta heller du jorden som du la i trillebåra da du gravde den første grøfta.  Jeg lover å ta en bildeserie neste gang. Det ble litt vanskelig å forklare uten bilder.

Denne metoden gir enorme avlinger. Bare se selv på redikkene mine.
Før gjorde jeg ikke slik og resultatene var ikke så bra. Egentlig har jeg lært at vi skal gjødsle oppå jorden. Gressavklipp oppå jorden fungerer fint, men desverre fikk jeg er giantisk snegleproblem. Jeg klippet 70-80 snegler i to hver kveld. Sneglene spiste nesten alt jeg sådde. Jeg vurderte å gi opp hele kjøkkenhagen.


Løsningen ble tørr varm jord mellom plantene og ivrig snegle jakt hver dag. Idag her jeg ikke noe snegleproblem lengre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar