Totalt antall sidevisninger

tirsdag 2. juli 2013

Agurkplanten min ble nesten drept

Spinnmidden kom her om dagen.  Den kan drepe hele planten. Det må ikke skje. Jeg er redd. 
Først blir bladene litt gule, så blir de brune så blir alt inntullet i hvitt spindelvev, og så er det slutt. Bu hu gråte.

Angrepet er foreløpig stoppet med daglig spraying med grønnsåpevann og marianns middjakt. Ser jeg en midd så knuser jeg den med mine fingre:  grrrrrr.

Men hvorfor fikk vi midd? Jo, potta var for liten og vanntilgangen ble dermed altfor ujevn. :-(
En dag med lite vann kan være nok til å svekke planten så ille at spinnmidden får overtaket. Det er en kamp. En agurkplante må ha minst 10 liters potte. Nå har den fått større potte og ny jord. Vi har kjøpt testvinnerjord på Felleskjøpet.

I dag 2. Juli er agurkplanten høyere enn meg og ni vakre agurker kan snart bli til munngodt i familien Hovda. Tror det skal gå bra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar