Totalt antall sidevisninger

onsdag 2. mars 2011

Hobby: Kjøre båt fort

Det virker som om alle mennesker har dragning mot vannet. Det får vi bevis for hver sommer. Hvaler kommune ti dobler innbyggertallet om sommeren. og "alle" må på stranda når det er varmt.

Båtpussen tar et par lørdager.
Det å komme ut på sjøen har en magisk kraft. Jeg syns plutselig at jeg er lykkelig og lever et liv uten problemer. Jeg ser utover den glitrende sjøen. Jeg kjører sakte i 5 knop i Kjøkøysundet. Der tar vi fram termosen og tar en kaffekopp. Men når vi er forbi Puttesundbrua, da drar jeg spaken i bunn og legger i vei mot Siljeholmen i 25-30 knop. Tjo hoi. Fartsglede er ekte glede.



En tur på Akerøya med 20 barn på sjørøvertokt. Puh. Dette ble gjentatt 8 ganger. Da var kaptein Mariann sliten.






   Ufornuftig er denne gleden. Båter er dyrt og de er strevsomme å passe på og pusse på, men på tross av dette, så gidder vi år etter år. Det er verd strevet. Gjennom en lang mørk vinter sitter jeg og tenker på alle de fine turene vi har hatt. I 2010 ble det bare 6 turer med båten vår. men de turene opplever jeg om og om igjen inni meg gjennom vinteren.



Tjellholmenbåten er min store kjærlighet. Den kjørte jeg mye i sommer.  Den gjør 26 knop. Den er en en snill båt.
Når 100 ungdommer skal på leir på en holme, da blir det mye kjøring. Etter 4 dager skal de hjem og nye 100 skal ut. Da blir det enda mer kjøring. Herlig for en som meg som elsker å kjøre båt fort.

1 kommentar:

  1. Jeg er ikke noe båt-menneske sånn egentlig, men jeg føler meg aldri så lykkelig som når Tjellholmenbåten setter opp farta fra Sydengen og runder sydspissen på Tjellholmen. Om det er båtfølelsen eller selve holmen som venter vet jeg ikke - men deilig er det!!!

    Vi gleder oss til sommeren!

    Klem - Elin

    SvarSlett