Totalt antall sidevisninger

søndag 27. mars 2011

En dag som politiker

Jeg var i bystyret på torsdag. I arbeiderpartiet fordeler vi sakene mellom oss. Denne gangen var det 27 saker og vi er 18 representanter, så det er bare å trå til. Jeg fikk trafikksikkerhetsplan. Når jeg får ansvaret for en sak så betyr det at jeg må finlese den saken. Jeg leste hele torsdag for middag, men likevel forstod jeg ikke tabellene og listene som jeg skulle lese. Jeg er ikke super i matte, men ikke så aller verst heller, så jeg trodde jeg skulle klare å skjønne det bare jeg leste grundig nok. Men det gikk ikke. Klokken nærmet seg fem og jeg følte meg alt annet enn klar. Jeg skrev en liten tale på tema og håpet at ingen skulle oppdage at jeg ikke hadde forstått saken.


Dette er Skiveien. Her erdet 30 km/t.
Trafikksikkerhet er jo viktig. Gode trygge veier. Det finnes nesten ikke viktigere saker.
Jeg lærte jo noe av all lesingen: jeg lærte at trafikkulykkene i Fredrikstad kommune koster 400 mill i året. da er alle utgifter innkludert. Sykepenger, biloppretting, legevakt og sykehus mm. Vi har bevilget 1,9 mill pr år til trafikksikkerhet, så tenk sjæl. .......

En anne ting: hvis du kjører på en person i 50km i timen så er sjansen for dødsfall 85%, hvis du kjører på en person i 30 km i timen er sjansen for dødsfall 10 %. Ikke rart at vi innførte 30 km soner i alle boligstrøk for noen år siden. og enten du tror det eller ei. Det var mye motstand mot det vedtaket.

Bystyret starter snart og jeg er ikke ferdig.


Her er et gammelt bilde fra meg i bystyret. Bildet har jeg "lånt" fra nettutgaven til Fredrikstad blad.
Men nå er klokka halv elve og jeg skal i kirken. Det er Jon Albert Ihlebæk idag og han liker jeg å høre på. Dere lesere får heller få høre om hvordan bystyret gikk i neste blogg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar