Totalt antall sidevisninger

søndag 27. mars 2011

Flau i bystyret

Bystyret begynte klokka fem torsdag 24. mars.  Jeg hadde lest min sak grundig to ganger og jeg hadde skrevet en liten tale om saken. Saken var trafikksikkerhetsplan og det er satt av 1,9 millioner til saken. Men nøyaktig hvilke tiltak kommer i år og hvilke kommer neste år? Hva skal våre 1,9 millioner brukes til? Jeg vet ikke.

En engel som gikk forbi på veien vår.
Jeg går på talestolen og taler vakkert og pent om en flott trafikksikkerhetsplan vi har fått. Den er virkelig vakker. Fine bilder og klok tekst. Men jeg skjønner ikke tabellene og ikke regnestykkeen heller. Noen i salen begynner å le. Jeg sier at de kan gjerne le, men at jeg syns at det er alvorlig at jeg og sikkert flere ikke vet hva vi vedtar. Det ble stille. Jeg setter meg. En til går opp på talestolen og sier at han heller ikke forstår tabellene.

Nemi forstod heller ikke.
Så tar rådmannen ordet. Jan Lasse Hansen sier at vi som sitter i teknisk utvalg kunne valgt å ikke vedta saken. Vi burde ha sendt den i retur til adminsitrasjon med beskjed om å få en mer forstålig framstilling. Å, så flau jeg ble. Jeg sitter i teknisk utvalg og jeg har jo vært med på å godta saken.

Jeg har sagt ifra i teknisk utvalg flere ganger om at jeg ikke forstården. Da har de svart at planen er kjempefin. Den er et godt arbeidsredskap. og jeg har godtatt svaret. Det burde jeg ikke ha gjort. Jeg burde ha forlangt å få en mer forstålig utgave til oss folkevalgte. Vi er ikke sivilingeniører. Vi er vanlige folk. Folkevalgte rett og slett.

Ingen som tok ordet i saken kunne forklare hva de 1,9 millionene blir brukt til i år. Jeg tror ingen forstod tabellene. Avisene skrev ikke noe om saken. Heldigvis.

1 kommentar: