Totalt antall sidevisninger

tirsdag 22. mars 2011

Ommøblere

 Noen ganger kryper kulda inn under gulvlistene og gjennom vinduene. Det er 15 grader ved vinduene og 26 borte ved peisen.Da flyttet jeg sofaen foran peisen. Det handler om sansene våre. Å komme hjem til et kaldt hus, fyre i peisen og legge seg på sofane foran peisen og bli VARM. Da føler jeg en stor glede.


Lola gjør som meg.
 Etterhvert ble det kjedelig å bare ligge der å se på peisen. Jeg vil jo se ut av vinduene. Jeg vil se på pene skyer, fly og fugler. Så da flyttet jeg sofaen igjen.

Dette bildet er utsikten fra min sofa nå.
Med så vakker sofautsikt skjønner dere sikkert at en svart peis ble for kjedelig.

Jeg ommøblerer omtrent 10 ganger i året. Vi har bodd i dette huset i 10 år og det betyr at denne stuen har hatt 100 forskjellige møbleringer.

Det å ommøblere er gratis glede. Det forurenser ikke. Jeg får energi når jeg ommøblerer.

Apropo energi. Hvor skal vi ta energien ifra ettehvert? Kjernekraft er for farlig. Olja tar slutt. Fossene er allrede lagt i rør. Det er på høy tid at vi begynner å tenke kritisk på vårt energiforbruk.

Da passer det å fortelle om de fire B,er:
1 Bil
2 Bolig
3 Boeng
4 Biff

  1. Vi må kjøre mindre bil.
  2. Boligen må isolerers. Det finnes 0 energihus. Så muligheten er der.
  3. Vi må bruke fly sjeldnere. (boeng)
  4. og vi må spise mindre kjøtt og vi bør kjøpe mat som ikke har reist langt.
For min egen del legger jeg til: Kjøp færre ting. Kjøp heller få dyre ting enn mange billige. Her om dagen kjøpte jeg meg et antrekk til kroner 1000 kroner. Jeg digger det. Jeg bruker det hele tiden. Men skapet blir så fullt: så jeg gikk i søpla med 4 par bukser som var ille billige en gang. men som jeg ikke bruker.


Jeg syns antrekket var bra jeg.

Vi har muligheter for et godt liv uten alt for mye bruk av energi. Gratisgleder som ikke forurenser er jo bare helt topp. Ommøblere for eksempel.

1 kommentar:

  1. Du kunne også installere vinsj og heise møblene oppunder taket på vinteren. Der er det jo mye varmere.

    Når det gjelder energi:
    Jeg har aldri kjørt så mye bil. Vanvittig mye!!
    Jeg fyrer mye med ved, men koker maten min på strøm.
    Boeng? Fly? Det går flere år mellom hver gang jeg sitter i et fly.
    Kjøtt spiser jeg hver dag. Hadde vi satsa på dyreavl i steden for alt dette kornet og rapsen, så kunne vi hatt massevis av beitende dyr som vi kunne spist. Og brukt MYE mindre traktor og andre redskaper som bonden boltrer seg i.

    SvarSlett