Totalt antall sidevisninger

søndag 27. februar 2011

Neste hobby til å bli presentert: Dyrke mat.

Kanskje kan være helt livsnødvendig å kunne dyrke sin egen mat ? Hvem vet hva fremtiden bringer. Det er ikke sikkert at alle butikker er fulle av mat til evig tid.

Nå har det seg slik at jeg digger å dyrke mat, så det er ikke noen tung plikt. Det er en stor stor glede.
Tomater skal sås i uke 8. Idag er det gjort.
Jeg bruker selvvanningskasse. Sparer mye bry på den måten.

Tomatfrøeen skal ligge en cm dypt. Jeg lgger 2-3 i hver potte for det er alltid en del som ikke spirer.


Purre, tomat og Basilikum ble sådd. Så fikk de stå litt i oppvaskkommen for å trekke vann.
Nå skal det hele stå i romtemperatur i 14 dager. Når de har spiret så må de flyttes til et kaldere rom. Hvis de får stå i stuetemperatur så blir de lange og tynne. Vi har et ledig soverom. Der er det litt kjøligere og helt perfekt for planteoppal. Litt ekstra lys skal de også få. Vi har to lysrør på 58 w som sørger for nok lys på plantene
Det å bringe frø og jord sammen føles nesten som en hellig handling. Jeg gleder meg til å se frøene spire. Utover våren og sommeren skal dere få se hvordan vi til slutt ender med mere tomater enn vi klarer å spise.  En gang droppet jeg å så inne. Det var en uvanlig travel vår med flere eksamener osv. Men det skal aldri skje igjen. Jeg angret som en gal. Jeg MÅ så hver vår ellers blir jeg sprø. Omtrent like utenkelig som om Marit Bjørgen skulle få det for seg at hun skulle ta en pause fra skigåing.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar